HTML

PUSZTAZAJ

debrecenoid, alföldorientált, trendérzékeny zenei és kulturális magazin.

Koncert- és partynaptár

Friss topikok

  • Andrew Bock: Szerintem teljesen jó, nekem bejön. Nem az a lényeg hogy hollywoodban oscar díjat kapjon hanem az ... (2010.09.01. 01:24) Döngölt csemege
  • fivima: műextázis csukott szemmel az tényleg nem nagy élmény, de az extázis csukott szemmel gondolom az ír... (2009.04.10. 16:26) A tudatos sámán
  • Cedric: Maris befalcolt a blog? Kar. (2008.08.19. 12:39) Matróznak lenni
  • boborka: Szerintem nagyon jó ha a mai magyar zenei palettán ilyen zene is van..én nem fanyalgok!! (2008.05.18. 09:32) Népi Hírók
  • Csuvida: Teljesen egyetértek. Ott voltam és nekem is ez jött le. Sajnos nem tudnak újat mutatni, pedig szer... (2008.03.28. 19:55) Hiteles, pontos, művészi?

2008.01.13. 11:39 Pusztazaj

A tudatos sámán

Eseménykritika | Korai Öröm @ Unplugged Klub, 2008.01.11. | dj harvey

Vegyes érzelmekkel vetettem bele magam a debreceni éjszakába egy kiadós úszás és bacilus-pusztító szaunázás után. A Korai Öröm egy nagyon valószínűtlen jelensége a magyar popzenének. 13 éve, tizenévesként, amikor hozzájutottam az első igazi lemezükhöz (Korai Öröm 1995), komoly hatással volt rám ez a fajta pszichedelikus, "utazós"-nak nevezett ösztön- és folyamatzene, a hozzá tartozó külsőségekkel: vetítéssel, tudatmódosított víziókat idéző lemezborítóval és a köré épített kultusszal együtt.

Azóta eltelt több, mint egy évtized, az ember érdeklődése folyamatosan változik, nekem pedig szent meggyőződésem volt, hogy a Korai Öröm nem változott szinte semmit. Ezzel a prekoncepcióval terhelten érkeztem a Lillába (az olvasók engedelmével az Unplugged-ot a továbbiakban is így fogom hívni), melynek programja némi múlt évi pangás után ismét színesedni látszik. Ennyi embert egyszerre nem tudom, hogy látott-e már a hely, mindenesetre a tömeg miatt előjött minden, ami kényelmetlenné és idegesítővé teheti az ember szórakozását: hosszas sorbanállás és várakozás a pultnál, állandó útbanlevés, meleg... mindezek ellenére a Lilla jól bírta a strapát, biztosan kevés klub van az országban ahol a klubvezetőnek szinte minden vendéghez van egy kedves szava.

A zenekar úgy háromnegyed tizenegy körül jelent meg a nem túl méretes színpadon, kész szerencse, hogy most "csak" nyolc zeneelőállító és egy vetítős ember (valamint egy hangosító) alkotta az utazó társulatot. A koncert első 10-15 percét amolyan háttérzeneként éltem meg, az ekkor játszott dalok is leginkább ennek a funkciónak feleltek meg. Később elkezdtem közelebb kerülni fizikai és mentális értelemben is a koncerthez, ekkortól lehetett észrevenni azokat a dolgokat, melyek révén összességében pozitív csalódás lett ez az este. Hozzátartozik a tényekhez, hogy a pszichedelikus elszállás, mint zenei sorvezető, jópár éve kevéssé fog meg, alapvetően a dalt, a popzene hagyományos dalformáját tartom a rock'n'roll sarokkövének. A tizenéves gondolatvilágomnak még tökéletesen megfelelt a Korai Öröm akkori, széthulló aztán mégis összeálló, sodró, olykor esetlenül törzsi zenéje. Ha a pszichedéliával nem is vesznek már le a lábamról, egy jó repetitív grúv simán tudja ezt pótolni. És a Korai Öröm tegnap bebizonyította, hogy jó repetitív grúvokat tud csinálni. A zenekar a kb 15 év alatt igencsak összeérett, és ami mindenképpen nagyon tetszett, az a színpadi hangok letisztulása és egyszerűsödése. Míg egy-egy régi koncertjük egy követhetetlen repülő hangmassza volt a rengeteg funkcótlan ütőhangszerezés és a túltetlítettség miatt, ez a csökkentett létszámú és láthatóan profibb felállás sokkal kézzelfoghatóbban szólalt meg (külön dícséret egyébként a hangosításért, amely a Lilla eddigi talán legjobb megszólalását eredményezte - ebben a kiváló keverősi teljesítmény mellett alighanem a tele koncertterem is szerepet játszott). Az okos grúvokban visszaköszöntek funk, hip-hop elemek, erős és direkt basszusszólamok és nagyon konkrét gitárriffek, a szintihangok sem mentek át idegesítően édeskésbe (mint a blogkollégáim által dícsért Zagar koncerten oly sokszor), Paizs "SickRatMan" Miklós dorombbal, didgeridooval, dorombénekkel és még ki tudja milyen fúvós hangszerekkel közreműködve bőven a jóizlés határain belül maradt és bármelyik kurrens világzenei produkcióval kompatibilis atmoszférát teremtett. Az már csak a ráadás, hogy Vécsi Tibor, minden magyar zenekar elsőszámú sámánrajongója, bizony igencsak öregszik, meglepően konszolidált megjelenéssel és a korábbinál jóval tudatosabb frontemberként vitte előre a produkciót - régen ez bizony sokszor inkább hátráltatás volt. A fentiek tükrében már azon sem lepődtem meg, hogy bizony a Korai Öröm működőképes bulizenekar, időnként punkos lendülettel viszik magukkal a közönséget, amely vidáman táncol és sikongat, nincs nyoma hálistennek az egykori becsukott szemmel vagy a vetítővászonra meredve átélt műextázisnak.

A végére azon vettem észre magam, hogy szívesen elhallgattam volna még egy ideig ezt a koncertet, és ez mindenképpen a zenekar javára írható. A Korai Örömnek van létjogosultsága 2008-ban is, nagy világzenei fesztiválokon is simán ott a helyük.

Értékelés: 8/10
Nézőszám: 250
Jegyár: 1000 Ft

4 komment · 1 trackback

Címkék: koncert unplugged djharvey koraiöröm


A bejegyzés trackback címe:

https://pusztazaj.blog.hu/api/trackback/id/tr12295445

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: cyber security courses london 2019.04.21. 09:30:54

Can you receive messages on zoosk without subscribing - Coumadin sinus pain

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Razide · http://www.stage-photo.hu 2008.01.13. 12:48:10

Egy didgeridoo szerintem már nem fért volna fel a színpadra :-) Olyan hangszert csak egyszer láttam a Lillában, a színpad sarkától a közepéig ért. De a Korai honlapon fel van sorolva mindenféle egzotikus hangszernév, hogy miket fúj Paizs Miklós, nagy részéről azt sem tudom, micsoda.
Fotók a koncertről: stage-photo.hu/e107_plugins/coppermine_menu/thumbnails.php?album=241

dj harvey · http://pusztazaj.blog.hu 2008.01.13. 13:17:25

A beállásnál véltem látni Paizs Miklósnál egy kisebbfajta didgeridoot. A koncert közben már nem láttam belőle semmit (merthogy ő ült, én pedig nem álltam az első sorban), de ez alapján feltételeztem, hogy használta. Ha nem, akkor ezúton is elnézést a szakmai hibáért.

Tzuha 2008.01.15. 13:13:16

A Korai Öröm koncertre először nem akartam menni az Unpluggedba, mert a 90-es évek derekén minden héten voltam a Süss fel napos bulikban és gyakran olyan dolgokat láttam, hogy már én se hittem néha a szememnek. Például egyik alkalommal egy biciklisfutár csak fekvőtámaszokat volt hajlandó nyomatni a Peace to MIR című számra a tánctér közepén, egy másik alkalommal pedig Vécsi Tibor önálló táncos estjét nézhette végig bárki, aki hajlandó volt befizetni a beugrót (természetesen rajta kívül senki sem volt a parketten).
Aztán kiderült, hogy az egyik cimborám, aki látogatóban volt nálunk, még soha nem volt Korain, így csak elmentünk. Úgy próbáltam neki definiálni a bulit, hogy az elején mindenki csak lötyög, meg rütyőzik, de a katarzis bekövetkeztével már úgyis csak táncos lábú és tomboló embereket lehet látni mindenfelé. Szerencsére a recept mit sem változott és a Banditos is jól húzta, mert azért volt olyan buli, ahol nekünk kellett szólni, hogy tegyetek már fel valami lemezt, mert egy perce csend van a tánctéren.
Szerintem jó kis buli volt. Még ilyet!

fivima 2009.04.10. 16:26:19

műextázis csukott szemmel az tényleg nem nagy élmény, de az extázis csukott szemmel gondolom az írónak is megvan :-)
és a korai az tényleg beállt egy stílusra mégha változik is :-)
2009
süti beállítások módosítása