HTML

PUSZTAZAJ

debrecenoid, alföldorientált, trendérzékeny zenei és kulturális magazin.

Koncert- és partynaptár

Friss topikok

  • Andrew Bock: Szerintem teljesen jó, nekem bejön. Nem az a lényeg hogy hollywoodban oscar díjat kapjon hanem az ... (2010.09.01. 01:24) Döngölt csemege
  • fivima: műextázis csukott szemmel az tényleg nem nagy élmény, de az extázis csukott szemmel gondolom az ír... (2009.04.10. 16:26) A tudatos sámán
  • Cedric: Maris befalcolt a blog? Kar. (2008.08.19. 12:39) Matróznak lenni
  • boborka: Szerintem nagyon jó ha a mai magyar zenei palettán ilyen zene is van..én nem fanyalgok!! (2008.05.18. 09:32) Népi Hírók
  • Csuvida: Teljesen egyetértek. Ott voltam és nekem is ez jött le. Sajnos nem tudnak újat mutatni, pedig szer... (2008.03.28. 19:55) Hiteles, pontos, művészi?

2007.12.12. 16:55 Pusztazaj

Vidám csütörtök

Eseménykritika | Pajor Tamás és az Ámen @ Debeceni Egyetem, Audtiorium Maximum, 2007.12.06. | dr justice

Pajor Tamás a magyar popzene történetében egy fontos figura. Neki köszönhetjük az első magyar nyelvű rapet, fiatalkori zenekarával, a Neurotic-kal pedig (bárhogyan is tiltakozzon ellene) valami megkerülhetetlent hozott létre. Úgyhogy amikor megtudtam, hogy az Ámen nevű aktuális zenekarával Debrecenbe látogat, úgy éreztem, ott a helyem. Bár ne éreztem volna így.

Persze én is tudom, unásig ismert közhely, hogy Pajor időközben megtért, és a Hit Gyülekezetének marketingese, vagy mije lett. Nem ismertem a teljes Ámen életművet, néhány régi és újabb számát azonban ismerem, és többet közülük egészen hallgathatónak tartok, intelligens, humoros szövegekkel, mindenféle közvetlen egyházi propagandától mentesen. Nem voltak illúzióim atekintetben, hogy a koncertnek lesz némi vallásos tartalma. Amikor az énekes egyetlen szavára a közönség egy emberként pattant talpra, vagy ült le, gyanakodni kezdtem. A tipikus vidámvasárnap-pózok (ég felé fordított tenyér, 90 fokban széttárt karok, és ugyanilyen szögben behajított könyök) láttán pedig egyértelműen tudtam, nem koncerten vagyok. Nevezzük is inkább a továbbiakban rendezvénynek.
A zenéből a rendezvény első felében visszaköszönt a Neurotic-hangzás: funky, hiphop, némi diszkó keveredett, ami aztán valami érthetetlen, és a pajori életművet ismerve megmagyarázhatatlan okból átcsapott a legsötétebb republicos mélységekbe, és sokkal inkább emlékeztetett az Eddára, mint a Grandmaster Flash-re. Még egyszer aláhúzom: ezen a "bulin" nem a zenéé volt a főszerep. Az csak illusztrált, színezett, vagy inkább csak maszatolt. A produkció egészét tekintve elhanyagolható jelentőségűnek is nevezhetnénk.
A rendezvény gerincét és fő üzenetét adó verbális információ igazságát nem firtatom, ez egy zenei lap, nem teológiai vagy politikai. Sokkal inkább érdekes volt az üzenet tálalása: Pajor híresen frappáns dalszövegei egy óra elmúltával - ahogy a zene átváltott hard rockba - unalmasak és fárasztók lettek. A rendezvény elején még vicces rímpárjai erőltetettekké váltak, szinte kényszeresen zárt minden sort olyan rímmel, amiben legalább az egyik sor egy idegen szó magyar fonetikus kiejtése (pl zsanéros - Janeiro-s). A számok között, néhol alatt, elhangzó monológok, szónoklatok pedig jól begyakorolt szófordulatokból álló kipróbált kommunikációs sémák voltak. Nem véletlenül neveztem a cikk elején marketingesnek: PT ugyanazokkal az eszközökkel hirdette egyházát és annak hitelveit, mint amelyeket beszédében rendszeresen ostorozott. A megtérés mint egy tudatos (fogyasztói?) döntés jelent meg a színpadon, fogalmazódott meg PT szájából. Mintha az lenne. Jézus Haver. Ezt az ellentmondást pedig a rendezvény során végig nem sikerült feloldania, rátévedve ezzel a hiteltelenség (jaj, de rossz volt ezt a szót pont vele kapcsolatban leíírni) sikamlós jegére. A végén még a heti TV műsoruk kezdési időpontját is bemondta.
Nem láttam Pajort fiatal korában a színpadon. Xantus János Rock-térítőjéből az derült ki eddig számomra, hogy otthonosan mozog ott, szuggesztív előadó, akivel szemben senkinek sincsenek közömbös reakciói. Sajnos a Mikulás napi rendezvényen ezzel a tévhittel is szakítanom kellett. Fáradt volt, rutinszerű, botlábú és nem látszott benne lobogni semmiféle tűz, pedig végig erről beszélt. Biztosan sok C kategóriás amcsi TV filmet láttatok már közepes kvalitásokkal rendelkező vándorprédikátorokról. Tamás is megnézhetne legalább egy ilyet, talán magára ismerne.

Jegyár a helyszínen: ingyenes
Értékelés: 3/10

5 komment

Címkék: koncert neurotic pajortamás audmax drjustice ámen rock térítő


A bejegyzés trackback címe:

https://pusztazaj.blog.hu/api/trackback/id/tr38261768

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

budy 2007.12.14. 14:41:08

Ott voltunk,láttuk,megvolt,ez is,ennyi.

Haránt Artúr · http://jxtpz.blogspot.com/ 2007.12.26. 05:02:21

egy koncert attribútumai között nincsen olyan kritérium hogy ezeket tilos, mert különben kiesik a koncert definíciójából az adott esemény: \"ég felé fordított tenyér, 90 fokban széttárt karok, és ugyanilyen szögben behajított könyök\"

szerinem látott sok sok \"C kategóriás filmben szereplő amcsi vándorprédikátort\" és látott olyanokat is, akik nem fikciókban szerpeltek, és olyanokat akik ezeknek a totlis ellentétei voltak: látta a palettát és választott :)

a rímei néhol kicsit tényleg elgesztipéteresednek, egy jópofa rím néha elsiklasztja az előző sor(ok) értelmét, de mondjuk engem az akkezdetnél sem zavart soha ez.

az meg hogy ki mit hírdet az nem értem miért baj, minden zenész hírdet valamit a színpadon, ő pont ezt. ennyi. (tökmindegy mit hírdet, buddhizmust, krisna tudatot, katolicizmust, iszlámot, hedonizmust, puritanizmust, a lényeg: midnen zenész hírdet valamit valamlyen szinten, nincs ebben semmi különös :)).

a probléma valóban ott lehetett, hogy sokan Neurotic koncertre számítanak, annak ellenére, hogy előzőlegesen számolnak Pajor \"megtértéségével\". Neurotic koncet a 80as évek óta nem volt, és nem is lesz. Aki Ámenre megy az ne Neuroticra számítson, aki zsíroskenyérre számít az ne lekvárosba harapjon és akkor nincs csalódás. :)

üdv.: Haránt Artúr

U.i.: nem vagyok hitgyülis amúgy.

Dr. Justice 2007.12.27. 19:27:48

"az meg hogy ki mit hírdet az nem értem miért baj, minden zenész hírdet valamit a színpadon, ő pont ezt. ennyi..."

Bocsi, de erre rosszul emlékszel, mert én ezt írtam: "A rendezvény gerincét és fő üzenetét adó verbális információ igazságát nem firtatom, ez egy zenei lap, nem teológiai vagy politikai." Tehát egy kicsit sem baj.

Haránt artúr · http://jxtpz.blogspot.com/ 2007.12.27. 22:37:00

a tálalásra én is azt mondtam, hogy egy idő után kicsit elfárasztja az embert a sok rímek oltárán feláldozott sor.

Én nem a "tálalás" szót tartalmazó mondatra utaltam, hanm a "hirdette" szót tartalmazóra:

"PT ugyanazokkal az eszközökkel HIRDETTE egyházát és annak hitelveit, mint amelyeket beszédében rendszeresen ostorozott."

a beszédében valszeg egy másik egyházat ostorozhatott, nem a sajátját, sztem a hitgyülekezetet nem is egyháznak hívná, hanem gyülekeztenek. de tök mindegy. az idézetre még él a kérdés: és akkor mi van? :) a zenészek a szinpadon megállnak és elkezdik hírdetni az elveiket és azt ami közel áll hozzájuk, ez akár lehet a rántotta receptje is, sztem ebben semmi fura nincs. (amúgy a "hitelv" fogalom is más tészta, de ez mellékvágány most)

azzal sose lehet baj, hogy hírdet valamit egy zenész, csak azzal, Amit hírdet. egy skinhead koncert sem azért elítélendő mert szar zenét játszanak, hanem amiatt Amit hirdetnek közben. sztem PJ nem hirdet olyan veszedelmes dolgokat, szal nem értem mi a problema azzal ha hirdet valamit, ha már a hirdetésének a tartalma tök ártalmatlan.

amúgy én is voltam már egyszer Ámenen, valószínűleg ez amin te voltál tényleg uncsi lehetett, de amin én voltam tavaj Nyíregyházán, azon elég sokat lehtett nevetni a poénjain, főleg ahogy cikizte a paranoiás szervezőket :)

Haránt Artúr · http://jxtpz.blogspot.com/ 2007.12.27. 22:40:53

bocsánat: nem "skinhead", hanem bonehead :)

(gondolom itt sok a poptudós, oszt nem akarom, hogy lekaratézzanak, emiatt az évek óta tartó szemantikai vita miatt, hogy a "skinhead az nem nácit jelent...")
süti beállítások módosítása